152 Comments
founding
Jul 3, 2023Liked by Jens Ganman

När en invandrare angrips samlas släkten för att ta hämnd. När samma sak händer en svensk, så ringer man 112 och sitter i telefonkö utan att någon kommer till undsättning. Av den anledningen kallas svenskarna för "faderslösa". Det är ett brutalt faktum att Sverige och svenskarna avväpnat och försvagat sig själva så till den milda grad att vi saknar vettig förmåga att försvara oss själva, våra närmaste och vårt land. Det enda man kan göra i det korta perspektivet är att förstå vad som händer, vilket du beskriver brutalt på pricken här) och rusta sig själv så gott det går. Eller leta nytt land.

Expand full comment

På landsbygden har vi inte tillgång till så mycket statlig och kommunal hjälp. Här är det tvunget att reda sig själv. Det är mycket troligare att man vid ett hot drar av en salva i luften med hagelbrakaren, än ringer polisen. Sedan gör man ju det också, men det tar ju minst en halvtimme innan de kommer. Vi använder oss av IT också. När jag, som handikappad och ensamboende kvinna fick två herrar på uppfarten, som gick i i hus och bodar, så hotade jag med att ringa mina söner och min dotter, alla inom två km, och som skulle ha tagit med sig flera bybor. Sedan lade jag ut bild på dem på vår bysida, och inom 30 min var de identifierade, och en släkting fick order att ta ett snack med dem. Det var en fyllskalle och hans chaufför, från nästa by, men det kan mycket väl vara farligare folk än så. Jag skulle påstås att vi har mer vapen än någonsin, med 300 000 jägare, som har fyra vapen (minst) vardera. Polis och militär kan ju naturligtvis brotta ner kravaller, men de får ju inte. Det är den lågaffektiva metoden som ligger i vägen. Det kan gå fort när det vänder, och korankravallerna borde ju ha väckt de sovande.

Expand full comment

Visst kan man i praktiken värja sig bättre på landet där många är jägare med vapen hemma. Men skulle det vilja sig så illa att de behöver använda dem får du i nästan samtliga fall själv skaka galler. Och då handlar det inte bara om att du blir frihetsberövad under lång tid, utan även VEM som kommer att sitta av tid tillsammas med.

Jag minns för några år sedan när en man i en familj som blivit hotad och trakasserad av en missbrukare under en tid drog fram sitt gevär i självförsvar. Missbrukaren hade då trängt sig in i hemmet och tog tag i gevärspipan och ett skott small av. Inkräktaren dog och mannen som höll i geväret fick 2 års fängelse, trots att han inte hade haft uppsåt. Det omskrevs i media, så du kan googla det om du inte minns det.

Expand full comment

Jodå, jag minns det, det var inte så långt härifrån, och Karl Hedin-fallet är ju omskrivet, även om det handlar om jakt. Jägarna jagas av staten, för att de ska skrämmas till underkastelse, men nu kan det plötsligt bli så mycket "stök" att staten har fullt upp i städerna. Då kan vi försvara oss, och jägare tar inga onödiga skott. Väldigt mycket kan förändras väldigt snabbt.

Expand full comment

Ja, jag vet. Helt klart sitter man med betydligt bättre kort på handen om man bor på landet, med bössor i vapenskåpet.

Jag har själv jaktexamen och skjuter dessutom prickskytte. Laddar till och med egen ammunition och äger jordbruksmark. Riktig prepper också, trots att jag nu flyttat till ett säkert och bra land.

Expand full comment
founding

Du har rätt i att min kommentar har lite stadsperspektiv. Intressant att läsa din.

Expand full comment

Om 100 Svenskar flyttade till ett annat EU-land och startade en liten "koloni" där och det utannonserades i media, så skulle snart 100.000 till vilja flytta. Svensken är feg, rädd och otrygg i sig själv. Som ett gräsätande flockdjur. Det är därför han hellre har fel tillsammas än har rätt ensam. Man finner trygghet i gemenskapen.

Expand full comment

Du har visst ingen kontakt med folk på landsbygden?

Expand full comment

Varför tror du det?

Jag bodde mitt i skogen när jag bodde i Sverige. Sista huset efter en 4 km lång grusväg med en och en halv mil till närmaste by. Jag har jägarexamen.

Expand full comment

Ibland tänker jag att Sverige är en som fårhage och svenska folket är som en försvarslös fårhjord som behöver skydd och guidning av sin fåraherde. Dessvärre har fåraherdarna (Reinfeldt, Löfven, MP, C m.fl. ) varit så genomsyrade av rätt värdegrund att de i decennier - av omtanke för den hungriga vargflocken utanför - lämnat grindarna till fårhagen på vid gavel.....

Den alltmer decimerade fårhjorden springer fortare och fortare från hörn till hörn, och några flyr ut genom grinden. Alltför många blir dock offer för vargarna.

Expand full comment
Jul 3, 2023Liked by Jens Ganman

Godmorgon! Lyssnade på Chris Forsnes sommarprat i Swebbtv. Hon har levt och arbetat i Frankrike i många år. Detta borde ge etablissemanget kalla kårar……Men dom avfärdar nog detta med som rasism och favorit frasen allas lika värde. Bra att du fortsätter gräva i detta. Historien går igen med tydliga signaler om framtiden!

Expand full comment
Jul 3, 2023Liked by Jens Ganman

Eller har vi redan blivit av med vårt land? Det finns inte mycket av det fina svenska civiliserade samhället kvar. Har en kusin som postar en massa arga inlägg om hur fruktansvärt det är med koranbränningar. Vad jobbar hon som? Jo, lärare. En av alldeles för många obegåvade vänsteraktivister (ja, hon är det) som länge framgångsrikt kämpat för förfallet.

Expand full comment

Men snälla nån. Vi bränner inte människor!

Det har hänt att jag träffat människor som har lite mystiska föreställningar i ämnet jag kan en hel del om. Bevisbart fel. Inte sjutton känner jag mig kränkt för det. Varför ska religion betraktas annorlunda? För att det är TRO och bevis saknas?

Det står stygga saker i koranen om mig och alla andra otrogna. Det kan man ju störa sig på. I Indien har man haft en del allvarliga incidenter med sprängningar etc och häromdagen såg jag ett inslag på youtube därifrån. En nyhetsuppläsning med inslag av koranbränning i Sverige. Kommentarerna efteråt var många och uppåt hälften var beundrande, många indier.

Expand full comment
Jul 3, 2023Liked by Jens Ganman

Ja, det är tveksamt om vi förtjänar att ha ett eget land med tanke på att landet till stor del består av lismande, ryggradslösa, bortskämda ynkryggar med begränsad intellektuell vigör. Tyvärr delar jag din dystra bild och det kommer snart att visa sig att svensken inte duger till annat än att som vanligt vända upp ändalykten och låta sig penetreras i analen under föreställningen att det är storsint att låta sig förnedras.

Expand full comment
Jul 3, 2023Liked by Jens Ganman

Wow vilken kvinna, Wafa Sultan!

Expand full comment
author

Japp.

Expand full comment

Ett talande citat av den ofattbart klentänkte Löfven; *Jag har aldrig kritiserat islam och kommer heller aldrig att göra det*. Nä, han och andra kryper undfallande, förstår inte att krutdurken blir större och större och att gnistorna finns i varenda getto i tusental. Behövs inte ens en tändsticka, ett förhastat ord, en blick räcker. Poff.!

Tycker vi sjunger We shall overcome. Har ju funkat förr.

Expand full comment
Jul 3, 2023Liked by Jens Ganman

i min "familj" har man just nått fram till den briljanta slutsatsen att slopandet av vinster i välfärden, är det allenagörande, efter "konsultation" med facket????? nivån ligger nog där, i de flesta familjer

Expand full comment

Folk får i allmänhet det land och det samhälle de förtjänar. Det är svårare att känna/tycka så när man själv bor mitt i eländet eftersom det spiller över på en själv, men så fort man frigjort sig och flyttat ut så kommer det som ett brev på posten.

Jag skulle inte säga att det är direkt skadeglädje, men när man läser om de senaste politiska idiotierna eller vansinnesdådet i alternativmedia, så ler man lite överseende och tänker "Nå, vad hade ni väntat er?". Man blir inte längre upprörd (annat än när barn bli mördade och sådana även med svenska mått brutala och ovanliga dåd) utan skrattar bara lite uppgivet och rycker på axlarna medan man funderar på om man ska dra till stranden eller gå ut med några vänner och ta en drink för 2€ styck när man är klar med dagens förvärv. Man tänker på att man själv aldrig låser bilen parkerad på gatan och att man glömt sin iPhone på sätet och den legat där utan att stjälas över natten mer än en gång. Man tänker på att man i sin egen lilla by med strax över 3.000 invånare har inte bara en, utan TVÅ polisstationer. Öppna och bemannade. Med världens mest uttråkade poliser. Som aldrig under sin tjänstgöring behövt dra vapen, använda sin batong eller känna sig pressad.

Man tänker på att man knappt betalar någon skatt, men ändå har bra sjukvård, infrastruktur och till och med gratis kollektivtrafik. Och 18% moms.

De gånger man diskuterar detta med sin släkt som är kvar i Sverige blir man osams. De tycker att man är dryg. De vill inte känna sig blåsta efter att ha betalat världens högsta skatter för att bo i ett kallt, kriminellt och våldsamt dysfunktionellt land som med tiden kommer att bli ett rent u-land igen, som man var innan 1950-talet.

Expand full comment

"Folk får i allmänhet det land och det samhälle de förtjänar", skriver

Christofer Johnsson.

Hur gick det egentligen till, när så pass många svenskar omfamnade "the just-world fallacy"? Lärs det möjligen idag ut i den svenska skolan?

The just-world hypothesis or just-world fallacy is the cognitive bias that assumes that "people get what they deserve" – that actions will have morally fair and fitting consequences for the actor.

https://en.wikipedia.org/wiki/Just-world_hypothesis

Expand full comment

Nej, snarare lärs det omvända ut. Man har haft ”tur”

som fötts i Sverige. Och vi har därför en skyldighet att låta hela världen ta del av vår välfärd som tydligen uppstod helt av sig självt som en gåva från gudarna.

Expand full comment

Så varför omfamnar du den märkliga moraluppfattningen, att svenska väljare skulle "förtjäna", att (från späda barnsben) ha blivit utsatta för en massiv indoktrinering och bedragits?

Känns det kanske bättre för dig att förakta de landsmän, som du övergivit? En skilsmässa torde väl bli enklare, om man ser ner på den (eller dem), som man lämnat.

Expand full comment

I kommunistiska diktaturer har man också indoktrinering från barnsben. Det betyder inte att en majoritet älskar kommunism där. Tvärtom har folk där suttit i fängelse och dödats i sina frihetskamper. Jag köper därför inte ditt argument att svenskarna är stackare som inte kunnat välja bättre. Jag fattade ju bättre. Och du verkar ju ha gjort det. Och hundratusentals andra. Är vi övermänniskor som vet bättre för att vi är intelligentare? Eller beror det på något annat?

De politiska partierna har ju öppet sagt vad de vill göra och väljarna har anonymt kunnat rösta för det som de vill ha. Det har upprepats i val efter val sedan över 30 år. 1991 gjordes en omröstning i Expressen som fick chefredaktören sparkad. Läsarna fick nämligen rösta om invandringen och en majoritet var emot. Men sedan gick de ändå och röstade på de partier som föraktade deras åsikter och ville göra tvärtom i frågan. Alltså valde svenska valmanskåren att prioritera andra politiska frågor före denna fråga. Således ett fullt medvetet val. Med tiden blev det allt mer uppenbart vad detta dåliga val höll på att leda till. Med klimax 2015. Den som vi det laget ändå valde att prioritera andra frågor har fått exakt vad de efterfrågat och förtjänar.

Expand full comment

Det är en märklig uppfattning, att olika människor inte skulle ha olika personligheter. Tveklöst har Jens Ganman, du och jag m.fl. en annan personlighet än dem, som den massiva indoktrineringen har fungerat väl på. Det är f.ö. knappast omstritt, att majoriteten av en befolkning är möjlig att indoktrinera; det är en minoritet, som ifrågasätter ett allestädes närvarande budskap.

Din förkunnelse, att väljarna medvetet skulle ha röstat för Sveriges förvandling, har varit i säck innan den kom i påse. Ty indoktrineringen inkluderar, att en slöja ska dras över hur politiker, media och myndigheter gemensamt och i samförstånd har vilselett och bedragit väljarna. Narrativet - "väljarna har medvetet röstat för Sveriges förvandling" - är skräddarsytt för att friskriva invandringsansvariga politiker från något ansvar för deras egen samstämmiga invandringspolitik. Det är i stället gemene man som ska klandras och utmålas som ansvarig.

Jens Ganman har en utmärkt serie om "Medias lögner om invandringen". Media har systematiskt vilselett väljarna och framhållit hur bra och nödvändig som massinvandringen är - jämte baktalat och hånat dem, som ifrågasatt. Journalistkåren såg som sin roll att uppfostra väljarna och utmålade skoningslöst rädda pensionärer och oroliga föräldrar som nazister. Jens Ganman uppmärksammar några typiska rubriker.

"Rapport: Sverige har tjänat 900 miljarder på invandringen" (Aftonbladets förstasida 2015-07-01)

"Var tredje syrisk flykting högutbildad" (SVT 2015-06-03)

"Nuder tror invandrare kan rädda välfärd" (TT 2005-05-19)

"Invandrare ska rädda Sverige" (Aftonbladet 2011-03-11)

"Invandring - en plusaffär för samhället" (SVT 2013-06-13)

"Invandring kan rädda vården" (Piteå Tidning 2016-04-11)

"Invandring kan rädda landsbygden" (Expressen 2014-10-01)

"Sjukhusdirektörens kritik: Invandring behövs för att klara vården" (Sveriges Radio 2023-02-08)

https://jensganman.substack.com/p/sveriges-galnaste-integrationsogonblick-faa

För någon dag sedan publicerade Kvartal en läsvärd artikel om de invandringsansvariga partiernas "kartellbildning i migrationsfrågan": "Invandring på tvärs mot folkviljan".

https://kvartal.se/artiklar/invandring-pa-tvars-mot-folkviljan/

"Exakt varför politiker hade en så positiv syn på att ta emot flyktingar är dock svårt att svara på" skriver författaren (Anders Kärnä) försiktigt. I artikeln nämns det i förbigående, att "avvikande åsikter i dessa frågor var under en lång period något som ledde till höga sociala kostnader". Givetvis var det inte enbart gemene man utan även politiker, som förutsåg "höga sociala kostnader", om vederbörande inte hukade under medias piska.

Expand full comment

b-g larsson 😂 Lider med dig 😍🤗

Expand full comment
Jul 3, 2023Liked by Jens Ganman

Läste om upploppen i Frankrike att man kommenderat ut 70000 poliser för att möta upprorsmakarna- 70000!!

Det är väl tio gånger fler än hela den patrullerande svenska poliskåren!

Säger mycket om problemets omfattning och hur stora resurser som krävs för att bemästra en motsvarande situation när den händer hos oss i en framtid!!!

Expand full comment

Rena krigsskådeplatsen! Den omskrivna legionära Wagner-bataljonen, som åtminstone tidigare krigat för Ryssland mot Ukraina, består av ca 25 000 soldater.

Expand full comment
Jul 3, 2023Liked by Jens Ganman

Ja, vi är rökta, i den meningen att vi inte kommer ha en fredlig framtid i Sverige. Vi har redan rökts, i den meningen. Frankrike också. Men om vi kommer bli av med vårt land? Nej. En svensk mot en klan är chanslös. Men en stat mot en klan lämnar klanen chanslös. Frankrike kommer inte lämna över makten till männen från medeltiden heller. Det är organisation mot kaos. Kaos får råda så länge man tillåter det. Frågan är hur länge det kommer tillåtas.

Det är för djävligt att tänka på, men man får förbereda sig på det värsta och hoppas på det bästa. Och under tiden stärka sig genom att bl a njuta av de fickor av lugn och frid som finns kvar i stora delar av Sverige.

Expand full comment
founding
Jul 3, 2023Liked by Jens Ganman

https://omni.se/ledare-korruptionen-i-goteborg-maste-rensas-ut/a/34BPm9

Du har rätt. Staten är starkare än klanerna under vissa förutsättningar. Men om staten bemannas eller bekvinnas av opportunister och rövslickare är vi ändå rökta.

I slutändan beror det mycket på individens mod och integritet.

Hur många har mod och integritet i rättsväsendet idag? I riksdagen?

Expand full comment

Och i det långa loppet; om/när stat och myndigheter infiltreras av klanmedlemmar med uppsåt att korrumpera för egen vinnings skull, då är vi riktigt illa ute.

Expand full comment

Botkyrka och Södertälje kan illustrera bra exempel på det.

Expand full comment

Jo, så är det. Men staten kan bara upprätthålla vissa saker. Kollar du i bla Sydamerika så kan gängen inte knäcka staten. Men de gör att det är så farligt för allmänheten att de tvingas bo i gated communities och ha beväpnade väktare i porten till lägenhetskomplex. Du är då trygg i ditt hem, men inte på gatorna. Och det blir en klassfråga vilka som har råd med detta.

Expand full comment
Jul 3, 2023Liked by Jens Ganman

En modig och klok kvinna!

Jag har tänkt länge på varför söker man sig till ett land långt hemifrån, med en helt annan kultur, syn på världen, samt en helt annan religion.

Utan att ha en tanke på att anamma landets seder och bruk, språk . Istället kräv anpassningar av allt så det passar deras syn på saker och sätt att leva.

Vad jag vet finns minst 57 muslimska länder (det antal som protesterade mot Sverige). Är man flykting skulle man väl söka sig någonstans som känns hemma.

Nej i stället kommer man till oss och EU, förstör härjar skjuter kräver sitt .

Tänker på dem som flytt från sharia lagar, förtryck och framförallt kvinnor som kommit för att bli fri Islam.

Är verkligen folk så dum, mest åt vänster och feminister, inte förstå denna galenskap!

Expand full comment
Jul 3, 2023·edited Jul 3, 2023

Din fråga har ett självklart svar: För att det föreligger ekonomiska incitament.

I Sverige behöver man inte jobba alls. Många från dessa länder delar inte vår kapitalistiska syn där man ska köpa en massa prylar för att bli lycklig. Har man en trevlig bostad, god mat på bordet och har tid att hänga med vänner, familj och släkt, så motsvarar det svenskens "villa, volvo och hund". Träffade en somalier som kör Bolt här nere på Gozo där jag bor. Han hade bott i Sverige, så vi pratade svenska i bilen. Han flyttade från Sverige, för han var trött på att vara den enda killen i bekantskapskretsen som var "idioten som jobbar" och sedan betala en massa skatt för att hans lata vänner ska kunna gå på soc.

Expand full comment

Så klart jag förstår det, men såå många andra vägrar ta till sig sanningen .

Expand full comment

Man förstår och kan inte mer än många svenska politiker. "Det löser sig".

Expand full comment

Fantastiskt bra skrivet! Tyvärr så stämmer allt detta och galenskaperna bara fortsätter !

Expand full comment
Jul 3, 2023Liked by Jens Ganman

Det ser helt klart mörkt ut men hoppet är inte ute! Det finns vettiga, rationella människor i Sverige som gör sitt bästa i sin vardag för att upprätthålla ordning och reda. Jag har sett inifrån hur kommuner där man haft en kultur av att strössla med skattepengar tvärvänt och styrt upp organisationer och verksamheter på ett närmast dramatiskt sätt. Exempelvis en kommun på ca 12000 inv jag jobbat i har numera 24 hushåll som erhåller ekonomiskt bistånd, man ger avslag på löpande band, och det som händer då är att människor får två val, skärpa upp sig eller flytta vidare. Jag tror att det är lösningen på sikt, stryp alla bidrag på alla sätt, från alla håll, då blir det inte längre intressant att verka här. Jag ser det i mitt jobb hela tiden, människor som inte längre kan sko sig på välfärdsbrott flyttar. Det är också något som fler och fler kommuner arbetar aktivt med, man tittar på trångboddhet, folkbokföringsbrott, välfärdsbrott och otillåten påverkan. Det är helt nytt och såna funktioner fanns inte tidigare. Vi måste helt enkelt använda det vi är bäst på, svensken är inte så bra på just det här med att bekämpa gängen kanske, men i byråkrati är vi bäst i klassen och på sikt tror jag att det kan vara ett effektivt vapen :D

Ja jag vet, jag är en hopplös optimist, men någon måste ju vara det annars kunde vi ju lika gärna strunta i allt.

Expand full comment
author

Sant

Expand full comment

På kommunnivå kan detta säkert fungera till viss del. Sölveborg (innan moderathaggan sålde smöret och stal pengarna) var ju ett gott exempel på att vända utvecklingen. Men om folk flyttar till en annan kommun så flyttar man bara problemet. Man skickar Svarte Petter vidare (får man göra den liknelsen utan att arresteras år 2023?). Men det som ska betalas måste betalas. betalar du inte direkt via din kommunala budget, så betalar du indirekt via det kommunala utjämningssystemet. Och de kommuner som likt Botkyrka och Malmö blir uppsamlingskärl för dessa persona non grata kommer att ha en politisk majoritet för fortsatt lättja. Pengarna kommer in ändå och Kronblom från Långbortistan kan fortsätta sin kravlösa tillvara i den nya kommunen på din bekostnad.

Det är bara på nationell nivå som detta kan lösas politiskt och där saknas den politiska viljan för de långtgående invandringspolitiska reformer som ens skulle stoppa förfallet. Till och med de nuvarande mellanmjölksåtgärderna lever på nåder tack vare Liberalerna. För att helt vända utvecklingen skulle metoder som idag inte är lagliga och som saknar folkligt stöd behövas.

Expand full comment

Vissa söker klart lyckan i andra kommuner men endel flyttar faktiskt utomlands. Jag vill inte säga för mycket men har sett exempel på (ö)kända storfamiljer som varit medialt uppmärksammade som inte bor i Sverige längre.. Det hade underlättat stort om socialtjänsten (för att ta ett exempel) blev statligt och alla körde på samma sätt, då hade man kunnat undvika just det här att man flyttar runt till kommuner där det är lätt att få bistånd. Det och mycket mer finns att vinna på ett nationellt system. (Även familjer som riskerar få sina barn omhändertagna flyttar också runt exempelvis)

Jag tror att vi börja närma oss dessa lösningar, ge det lite tid bara.

Expand full comment

Lite biometri därtill så kan det bli bättre. Anmälningsplikt med sådant ID före bidrag och central enhet för samtliga bidrag. Plus tjänstemannaansvar, vilket skulle hjälpt mot vissa tjyvdrag i Södertälje kommun.

Expand full comment

Ja men exakt, många bäckar små.. man måste jobba där man står och allt kan inte ske på en gång men vi är på rätt väg nu upplever jag. Sen att allt kommer bli mycket värre innan det blir bättre, japp så är det, men det kommer vända.

Expand full comment

Återinfört tjänstemannaansvar är bra och är ett av de få realistiska förslagen som har viss sannolikhet att kunna vinna politisk majoritet i riksdagen.

Biometriförslaget tror jag att du kan glömma att L kommer stödja.

Expand full comment

Jag är biolog så funktion och syntes är mina intressen. Ofta har jag fått "vänta in" folk i mitt arbetsliv. En del stannar på fläcken eller går åt annat håll. Jag skuttar bara vidare. L bryr jag mig inte om.

Expand full comment

Jag säger inte att du har fel, de exempel du anger stämmer säkert. Men då kanske den springande punkten är just att de är medialt uppmärksammade och har personliga sociala incitament att dra vidare. Rent statistiskt så är det i alla fall en försvinnande liten del som nappat på återflyttningsbidraget. Jag minns inte exakt siffra, men det är kanske några hundra per år samtidigt som det väller in kring 100.000 nya uppehållstillstånd per år i statistiken. Och bara under perioden Jan-Maj i år beviljades nästan 28.000 nya medborgarskap. De med medborgarskap lär vara ännu mindre benägna att flytta utomlands.

Sedan tror jag heller inte att man direkt behöver "söka lyckan" i andra kommuner. Det är bara en detalj i dessa männsikors liv. Ett administrativt beslut. Man fyller i ett papper och flyttar in hos en landsman i en "enklare" kommun. Väl skriven där och med mindreåriga barn i familjen har socialtjänsten en skyldighet att skaka fram ett "tillfälligt" boende som sedan blir permanent. Det är så Botkyrka (där jag en gång i tiden hade "förmånen" att bo) gick från 40% invandrare år 2000 till 61,3% idag (då är inte 3:e generationens invandrare inräknat, vilket i detta fall blir relevant eftersom de växer upp i en nästan helt icke-svensk miljö).

Expand full comment

Det spelar nog ingen roll vad jag än säger så vänder och vrider du på det. Men min erfarenhet av att jobba inom olika kommuner de senaste åren har iaf gett mig en känsla av att en rejäl förflyttning gjorts och det var min poäng. Politiker och kommunledningar är inte lika intresserade av bohemiska färgglada soctanter med vänster-känsla som vill sprida våra skattepengar för vinden, utan man vill ha ordning och reda och anställer därefter och då händer det riktigt bra saker.

Sen skaffar inte socialtjänsten boende hur som helst, det sker såklart konstigheter som man sett i media men generellt så är vi stenhårda. Men barn blir det ju annan bedömning i det akuta men föräldrar som gång på gång sätter sig i hemlöshet riskerar att få barnen omhändertagna. Övriga får inte tillfälliga boenden under sommarhalvåret, man får sova ute i det fria helt enkelt.

Jag tror inte heller på återvändar-bidrag, jag tror mer på att dra in alla bidrag, börja med flerbarnstillägget och stoppa barnbidrag efter 4 barnet, och absolut inte föräldrapenning till några andra än svenska medborgare. Vi måste stoppa pullfaktorer, det är i den änden vi behöver börja.

Expand full comment

"Det spelar nog ingen roll vad jag än säger så vänder och vrider du på det."

Det tror jag inte. Men jag tror däremot att du kan ha ganska annorlunda erfarenheter från att jobba inom kommun beroende på vilken typ av kommun det är. Tjänstemän tillsätts och styrs av politikerna. Borgerligt styrda mer välmående kommuner bryr sig nog mer om vad förbannade skattabetalare kan tycka eftersom de är dem de behöver för att bli återvalda. Lidingö tog t.ex. emot flyktingar på pappret, men betalade för att inackordera dem i andra kommuner. Så när de statliga pengarna tog slut efter 3 år så var nysvenskarna redan hemmstadda och boendes i en annan kommun.

Om du som kontrast till detta kollar hur det ser ut i Botkyrka och Södertälje så har det vällt in folk där och alla dessa har inte hamnat där från första början, utan många har flyttat dit efter att först ha anlänt till andra kommuner. Det är i alla fall vad jag fattat som tidigare boende och politiskt aktiv där. Jag kunde även rent empiriskt se och nu anektodiskt återge att varje gång en granne flyttade ut så var det utlänningar som flyttade in. Och det var inte nyanlända flyktingar, utan de kunde alltid lite svenska och hade en massa bohag som flyttades.

Invandrad röstboskap har i kommuner som denna dessutom utgjort ryggraden i rödgrönas underlag för att sitta kvar vid makten (nu senaste två gångerna sitter de dock med stöd av C och KD också i just Botkyrka).

Expand full comment

Ja så kan det vara klart. Det finns inga enkla lösningar på samhällets alla (nya) problem, men alla steg i rätt riktning är bra. De kommuner som gör saker bra visar vägen för andra. Jag önskar att dessa hade blivit mer medialt uppmärksammade för det är så goda exempel sprids, från tjänsteman till tjänsteman. Vi gör så hela tiden, plocka från varandra.

Det känns ändå som stor skillnad på att vara socionom idag än för 10 år sedan när jag började, det finns en attitydförändring som jag uppskattar och där någonstans måste det börja tänker jag.

Expand full comment

Kul att höra. Jag har föreställt mig att det pågår vettigt arbete, som inte syns i media. Också typisk svenskt faktiskt. Bara gör.

Expand full comment
Jul 3, 2023Liked by Jens Ganman

Som utlandsboende sedan 4 år undrar jag ju vad det är som lockar med att bo kvar under sådana omständigheter. Om inte för ens egen skull, så för ens barn.

EU har kostat dig massor av skattepengar, men en förmån du fått med medlemskapet är möjligheten att som medlem i unionen bo vart du vill.

Expand full comment
Jul 3, 2023Liked by Jens Ganman

Jag håller helt med, men dessvärre är det inte bara att flytta. Bortsett från Sverige så kräver de flesta länder bl a ett jobb eller åtminstone att du försörjer dig på egen hand (klokt). Jag är naturligtvis för detta, men det är klart svårare att flytta från Sverige än till… Många som vill flytta är nog för evigt fast här.

Expand full comment
Jul 3, 2023·edited Jul 3, 2023

Nu har iofs jag själv ett jobb där jag jobbar delvis internationellt och delvis hemifrån, så då är det så klart lättare än för de flesta. Om man jobbar i gruvan i Kiruna så kan jag förstå att det kanske inte blir helt lätt att flytta. Men för de allra flesta är den största svårigheten brist på kunskap om andra länder. Man vet inte hur man gör och är rädd för det okända.

Om vi tar t.ex. Malta där jag bor så skriker de efter duktiga hantverkare. Är du någon form av byggarbetare, snickare, rörmokare, elektriker eller bara händig, så är det lätt att få jobb. Har man D-körkort kan man köra buss. Det går att köra Bolt. En hovslagare från Kanada flyttade hit och startade eget och fick massor av jobb (det skulle behövas en till faktiskt). Minst en till veterinär behövs också. En god vän från Danmark fick jobb som receptionist på ett av sjukhusen. Läkare och tandläkare finns det massor av jobb till också. IT-tekniker också. Med mera.

Är man utbildad inom områden som behövs i alla länder och är duktig så finns det jobb. Malta importerar arbetskraft från utanför EU pga av stor efterfrågan. Vill man starta eget istället är det busenkelt och förmånligt.

Tillhör man begåvningsreserven, är 18 år gammal, outbildad och bara snäppet smartare än halvidiot (men i alla fall kan prata och skriva begripligt), så kan man lätt få jobb inom support inom iGaming.

Malta är enklast eftersom det är engelskspråkigt, men även Ungern är en tillväxtekonomi som skriker efter kvalificerad arbetskraft.

Expand full comment

Det här var det mest hoppingivande jag läst på år och dar!!! Härligt!

Expand full comment

Om du själv är eller känner någon som är hantverkare, så vet jag ett stort företag som skriker efter folk.

Expand full comment
Jul 3, 2023Liked by Jens Ganman

Precis. Det enda som kommer lösa något är de drakoniska åtgärder som tex du var inne på redan för ett antal år sen. Och folkviljan skulle aldrig stödja sådana, tyvärr, om vi ens hade de personer som med gott samvete skulle kunna tänka sig att genomföra dem.

Vilken krut-tant! Vem är hon? Hon borde vara president nånstans i MÖ.

Expand full comment
author

Amerikansk-syrisk doktor och författare.

Expand full comment

Jag var inte med på tåget då. Vilka drakoniska åtgärder var det (i korthet)?

Expand full comment
Jul 3, 2023Liked by Jens Ganman

Jens, nu har du förstört den sköna semesterkänslan jag vaknade med.

Men vi vet ju alla innerst inne att du har rätt, men det ”går bra” så länge man inte låter tanken gå hela vägen ut om vad sker och har skett med vårt land under de senaste åren.

Gör man det blir iaf jag rasande och oerhört bedrövad.

Försöker numera att undvika ämnet ,och när det kommer upp i samtal förhåller jag mig istället ”neutral”, då de som tyckt att vi har en skyldighet att rädda hela världen snart kommer att uppleva följderna av sin tidigare inställning.

Expand full comment
author

Förlåt…

Expand full comment

Vad är det för defaitistiska tongångar härinne? Jag tänker då varken flytta eller ge mig. Inte heller är vårt land "förlorat", och inte heller har andra folk tagit över, annat än i begränsade territorier. Om vi inte väljer att göra det. dessutom är majoriteten av invandrarna lika trötta som vi på skiten. 30 000 kriminella i 40 klaner, vi kan börja där. De ska ut. Sedan ska de islamister som vill ha sharia ut likaså. Jag har ett antal invandrare i min by, och de är lika förbannade som jag. Mina iranska/burundiska vänner och släktingar likaså. Alla har väl numera åtminstone en vän/kollega som inte är europé. De flesta är bra. Men vi ska inte låta skrikhögern ta över nu, som skränvänstern gjorde så länge.

Expand full comment

En till fråga. Hur ska man kunna veta vilka som är islamister och vill ha Sharia? Knacka dörr? Frågeformulär? Och hur ska man formulera grundlagsändringen som ger befogenhet att upphäva medborgarskap och fördriva dessa? Ska det gälla alla bokstavstroende eller specifikt bara muslimer? Och hur ska man hantera det internationellt, enär det bryter mot internationell folkrätt att fördriva människor på religiös grund?

Det är så lätt att bara häva ur sig saker på internet när man inte begriper hur samhället fungerar politiskt och juridiskt. Förlåt om du upplever att jag i detta svar pekar finger åt dig personligen. Jag menar inget illa. Men faktum är att det är mycket pga denna typ av brist på insikt om hur saker egentligen fungerar som gjort att det blivit som det blivit. Jag har läst hundratals liknande kommentarer på andra ställen och haft massor av diskussioner med folk kring detta.

Expand full comment

De är inte så svåra att identifiera, men man kan börja med partiet Nyans. Sedan återfinns de i moskéerna, och uppvisar det genom sin klädsel och sitt uppförande. Det räcker faktiskt med att statuera exempel, så förändras läget ganska snabbt. Säpo har ju redan koll på islamisterna, det gäller bara att genomföra utvisningarna mera resolut. Jag är helt oberörd av vad du tycker. Folk tycker massor hela tiden, om allt. Jag är inte här för debatten. Jag vill ge min åsikt, ta den, eller låt bli.

Expand full comment

Man ska avge lojalitetsförklaring innan man får uppehållstillstånd - lagenligt leverne, annars åker man ut. Dubbla medborgarskap ska vara undantag och framgå av ID.

Expand full comment

Vilken politisk majoritet ska genomföra detta? Både L och KD är i alla fall helt emot det.

Expand full comment
Jul 3, 2023·edited Jul 3, 2023

Har du något konkret förslag på hur dina idéer ska praktiskt införlivas?

Vilken politisk majoritet ska ändra grundlagen så att klanmedlemmen med svenskt medborgarskap ska kunna skickas ut?

Hur ska man göra med barn som har medborgarskap och kriminella föräldrar?

Alltid mycket känslor, många frågor och få svar.

Expand full comment

Rejäl information och essentiella krav INNAN man ger uppehållstillstånd. Medborgarskap är ett annat kapitel och särskild hänsyn måste alltid tas till barn.

Expand full comment

Det krävs fortfarande en politisk majoritet för att införliva förslag. SD och i viss utsträckning M är med på tåget. KD sitter och vacklar (de har en betydande invandringsgenerös falang inom partiet). L är egentligen emot men sväljer troligtvis förtreten i det man redan förhandlat om i Tidöavtalet i alla fall för att få kunna med i regeringen - vilket de nästan måste göra av tacksamhetsskuld till stödrösterns från M för att inte åka ur riksdagen nästa gång.

Expand full comment