BREV 313 – Aftonbladet svedda av Dumpen.
En "gädda" som hamnade för nära / Gammelmedias långsamma, plågsamma, utdragna, förnedrande, död / Anders Uddberg – ett geni / P4 Jämtlands originella tagning på kriminalitet och våldsdåd / M.m., m.fl.
Visste ni att de allierade hade en skyldighet att ordna mat och medicin åt det krigsdrabbade, tyska folket? Jovisst, förstår ni – man hade också en skyldighet att garantera det tyska folkets säkerhet när de hämtade ut sina förnödenheter. Om medlemmar ur Gestapo och SS klädde sig i civila kläder och gömde sig bland de nödhjälpssökande – i akt och mening att mörda allierade soldater … tja … då fick engelsmännen och amerikanerna hacka i sig det. Visserligen var det tyskarna som startade kriget, men nu skaffade sig ju de allierade övertaget (till slut) och fick då, per automatik, en skyldighet att vara snälla och hjälpsamma mot sina potentiella banemän.
…apropå nyhetsartiklar vi aldrig fick se. Då – när det begav sig.
I övrigt lyser de israeliska rösterna med sin frånvaro i framför allt SVT. Rapporteringen om kriget i Gaza kan nästan kallas … tja … lite ensidig? På gränsen till obalanserad? Eller tar jag i då? Det är iallafall en daglig flod av krigsporr från Gaza, rapporter om skjutna, massakrerade, svältande palestinier … Vilket är hemskt. Ja. Tveklöst. Men jag kan inte låta bli att tycka att det borde finnas en uppsjö av bildbevis vid det här laget. Fast det enda SVT presterat hittills – alltså från de dagliga och stundliga massakrerna vid nazisternas … förlåt … judarnas ….matutlämningsställen – är kaotiska filmsekvenser vars ursprung är så pass osäkert att man (statsmedia) häromdagen tvingades kasta in en brasklapp om att man inte kunde garantera äktheten. Men man visade bilderna ändå. För att riktigt inpränta detta med att det kanske, förmodligen, förhoppningsvis, högst troligt, påutifall ändå pågår ett veritabelt “folkmord”.
Allvarligt menad fråga: finns det ingen publicist på Aktuellt och Rapport just nu?
Är alla lediga?
Bara sommarvikarier som jobbar? Och: har de förlagt numret till Israels ambassad? Eller vill Israel inte kommentera? Det kanske är så – att de insett att det är meningslöst att säga emot Al Jazeeras svenska redaktion. D.v.s Aktuellt/Rapport.

